مهندسان ایران در حال ساخت جاده ترانزیتی کریدور شمال به جنوب در قطعه واقع در کشور ارمنستان هستند.

کریدور هند ایران ارمنستان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: طی روزهای اخیر تصاویری از جاده‌سازی پیمانکاران ایرانی در ارمنستان منتشر شد. با توجه به اینکه جنگ اسرائیل و حماس در غرب آسیا آینده کریدور اقتصادی پیشنهادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) را به خطر انداخته است، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) اهمیت بیشتری پیدا کرده است. جمهوری آذربایجان طی سال‌های اخیر تلاش کرده بود با راه‌اندازی دالان زنگزور در جنوب ارمنستان ارتباط ایران با این کشور را قطع کند.

کریدور هند، ایران و ارمنستان همان‌قدر که برای هند اهمیت دارد، برای ارمنستان نیز به‌عنوان یک بازیگر مهم در قفقاز از نظر امنیت مهم است.

به گفته مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان، برگزاری نشستی سه‌جانبه در خصوص ایجاد کریدور حمل و نقل هند، ایران و ارمنستان به توافق طرفین رسیده است.

سبحانی اوائل این هفته در ارمنستان به خبرنگاران گفت که این پروژه با منافع هر ۳کشور همسو است و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود ندارد.

او همچنین گفت که این توافق در حال حاضر حاصل شده است و تنها باید درباره زمان راه‌اندازی آن تصمیم‌گیری شود.

کریدور حمل و نقل پیشنهادی با هدف تسهیل انتقال کالا از هند و کشورهای خلیج فارس به بازارهای اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) است.

زنجیره پشتیبانی این کریدور از بندر بمبئی هند آغاز می‌شود و از آنجا کالاها به بندر چابهار در جنوب شرقی ایران ارسال می‌شود. از آنجا، مسیر از طریق ارمنستان ادامه خواهد یافت، جایی که حمل‌ونقل شامل شبکه‌های جاده‌ای و ریلی می‌شود.

این توافق بخشی از کریدور INSTC خواهد بود، یک شبکه چند حالته به طول ۷هزار و ۲۰۰کیلومتر متشکل از مسیرهای دریایی، راه‌آهن و جاده برای جابجایی بار.

هند، ایران و روسیه در سپتامبر۲۰۰۰ قرارداد INSTC را برای ساخت کریدوری با هدف ایجاد کوتاه‌ترین مسیر حمل‌ونقل چند حالته که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران و سنت‌پترزبورگ به دریای خزر متصل می‌کند، امضا کردند. از سنت‌پترزبورگ، اروپای شمالی از طریق روسیه به راحتی در دسترس است.

چرا ارمنستان به عنوان یک بازیگر مهم مطرح شده است؟ به این دلیل است که INSTC در حال حاضر از آذربایجان عبور می‌کند.

آبیناو پاندیا، بنیانگذار و مدیر عامل اندیشکده بنیاد یوساناس، به شبکه خبری هندی ای‌تی‌وی‌بهارات گفت: آذربایجان روابط بسیار نزدیکی با پاکستان و ترکیه دارد. به این ترتیب، نگرانی‌های امنیتی برای هند در حین حمل و نقل کالا از طریق INSTC وجود دارد. با این حال، هند روابط بسیار خوبی با ایران و ارمنستان دارد.

در ماه مارس سال جاری، نارک تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان گفته بود که مذاکرات برای افتتاح کریدور تجاری هند، ایران و ارمنستان شامل مسیرهای دریایی و زمینی است که بخشی از کریدور INSTC خواهد بود و بمبئی را به مسکو متصل می کند، ادامه دارد.

او با بیان این که هند ارمنستان را شریک استراتژیک قفقاز می‌داند، گفت: محموله‌های آزمایشی از آن مسیر عبور می‌کنند، اما باید کارهای زیادی انجام شود تا مسیر پایدار باشد.

وی همچنین گفته بود که ارمنستان و شرکت‌های ارمنستانی نیز در قالب های مختلف برای استفاده از بندر چابهار در ایران در حال مذاکره هستند. بندر یک پیوند مهم در INSTC است. در سال ۲۰۱۸، هند عملیات بندر چابهار را بر عهده گرفت. این بندر امکان دور زدن پاکستان برای حمل و نقل کالا را برای هند فراهم می‌کند.

کد خبر 899292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریو IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۱
    2 8
    تاریخ بخونید که چطور دولت عثمانی مانع دسترسی ایران به اروپا در زمان صفویه شد دقیقا قصد دارن تاریخ رو تکرار کنند امیدوارم ایران هم روزی به قدرت برتر نطامه برسه و اذربایجان شمالی رو پس بگیره